Visieteksten

Taalcompetenties van leraren

Leraren hebben verschillende rollen en taken. Ze staan voor de klas, hebben contact met collega's en ouders, en leren ook nog zelf. Bij alles wat ze doen, maken ze gebruik van taal. Van alle leraren wordt dan ook verwacht dat zij taalvaardig zijn én dat ze bijdragen aan de taalontwikkeling van hun leerlingen.

Maar wat betekent dat precies? Over welke taalcompetenties moeten leraren beschikken om goed didactisch, pedagogisch en professioneel te kunnen handelen? Op die vraag biedt het referentiekader De taalcompetente leraar een antwoord.

Vernieuwd referentiekader

De taalcompetente leraar is een geactualiseerde versie van het eerste referentiekader Dertien doel in een dozijn van de Taalunie uit 2006. Die actualisering was noodzakelijk door de veranderde context waarin wordt lesgegeven, maar ook door nieuwe inzichten over hoe elke leraar kan bijdragen aan de taalontwikkeling van leerlingen. De taalcompetente leraar sluit aan op de visie op onderwijs Nederlands die wordt beschreven in Iedereen taalcompetent.

Het referentiekader is in eerste instantie bedoeld als handreiking voor lerarenopleidingen. Daarnaast kan het worden ingezet als instrument bij de begeleiding en nascholing van leraren, als discussiestuk bij het vormgeven van taalbeleid en curricula, en als onderlegger bij het opstellen van startcompetenties van leraren.


Visie op taalvariatie en taalvariatiebeleid

In het rapport Visie op taalvariatie en taalvariatiebeleid heeft een commissie van deskundigen, onder voorzitterschap van prof. Reinhild Vandekerckhove, in 2018 op verzoek van het Algemeen Secretariaat van de Taalunie een visie op taalvariatiebeleid geformuleerd.

Registergevoeligheid staat centraal in de visie van de commissie: gebruik het register dat het meest passend is.

Auteur
Adviescommissie Taalvariatie

Publicatiejaar
2019

Uitgever
De Nederlandse Taalunie

Totaal aantal pagina's
31

Iedereen taalcompetent!

Visie op de rol, de positie en de inhoud van het onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw

Visietekst over onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw. Iedereen taalcompetent gaat in op de vraag hoe het onderwijs Nederlands eruit zou moeten zien om jongeren maximaal voor te bereiden op de uitdagingen die onze complexe, hyperdiverse en meertalige 21ste-eeuwse samenleving aan ons stelt. De tekst bepleit boeiend, ambitieus en eigentijds onderwijs Nederlands dat duurzaam is en aansluit bij wat leeft in de 21ste eeuw. Onderwijs Nederlands waarin werken aan de ontwikkeling van taalcompetentie centraal staat en waarin aandacht is voor én kennis van/over het Nederlands en de Nederlandstalige cultuur én vaardigheden in het Nederlands én het ontwikkelen van een positieve houding ten opzichte van taal in het algemeen en het Nederlands in het bijzonder.

Auteurs
Steven Vanhooren, Carlijn Pereira, Maryse Bolhuis

Publicatiejaar
2017

Uitgever
Nederlandse Taalunie

Totaal aantal pagina's
32