Kijk voor actuele agendapunten ook op neerlandistiek.nl
De 38ste HSN Onderwijs Conferentie Nederlands vindt dit jaar plaats op 28 en 29 november 2025 op de campus van Tilburg University.
Het is niet langer mogelijk om nog in te schrijven voor de 38ste HSN!
Deze jaarlijkse conferentie richt zich op leeromgevingen in Nederland en Vlaanderen en op alle niveaus waarin Nederlands geleerd wordt:
basisschool/primair onderwijs;
secundair onderwijs/voortgezet onderwijs: alle niveaus (vwo, havo, (v)mbo, resp. aso, bso, kso, tso – alle finaliteiten);
hogeschool/universiteit;
lerarenopleidingen
Ga van 4 tot 12 oktober mee op reis in taal!
De Week van het Nederlands is een samenwerking van Vlaams-Nederlands huis deBuren en de Taalunie. Samen met verschillende partners brengen we jaarlijks de veelzijdigheid van het Nederlands onder de aandacht.
Sinds 2015 zet de Week van het Nederlands de Nederlandse taal jaarlijks een week lang in het zonnetje. De organisatie van de Week is in handen van Vlaams-Nederlands huis voor cultuur en debat deBuren en wordt mee gefinancierd door de Nederlandse Taalunie.
Jaarlijks kiezen zij twee ambassadeurs, één uit Nederland en één uit Vlaanderen, die het hele taalgebied dat jaar meenemen in hun enthousiasme over de Nederlandse taal. In 2025 maken Aafke Romeijn en Kelia Kaniki Masengo een performance waarmee ze tijdens de Week van het Nederlands op tournee gaan langs scholen en andere podia. Eerdere ambassadeursduo’s waren Cesar Majorana en Mohamed Ouaamari (2024), Esohe Weyden en Pete Wu (2023), Raf Njotea en Joost Oomen (2022), Elfie Tromp en Jaouad Alloul (2021), Radna Fabias en Wannes Cappelle (2020) en Ellen Deckwitz en Ish Ait Hamou (2019).
Tijdens de Week wordt ook onze Taalkrant uitgebracht; een krant vol leuke opdrachten voor in de klas of daarbuiten. Elke dag zijn prijzen te winnen met de beste inzendingen! Sinds 2023 biedt de Week van het Nederlands ook een lesbrief aan die tijdens de Week kan worden ingezet in de klas.
Vrijdag 19 september 2025
Plaats: Antwerpen, De Boogkeers
Deelnemers: maximaal 30
9.30-10.20 Aanmelding
10.20- 10.30 Verwelkoming
10.30- 12.00 Lars Bernaerts: Narratologie vandaag en morgen
In de voorbije decennia heeft de narratologie, d.i. de theorie van verhalen en vertellen, niet
stilgestaan. Enerzijds werden klassieke categorieën en onderscheiden, zoals ‘auctoriële
verteller’ of ‘focalisator’, bekritiseerd en herzien. Anderzijds ontstonden er tal van aanvullingen op de klassieke verhaalanalyse. Vandaag kent de narratologie bloeiende takken zoals cognitieve narratologie, transmediale narratologie, audionarratologie, feministische en postkoloniale narratologie. Aan de hand daarvan kunnen we een grotere variatie van verhalen en méér dimensies ervan accuraat analyseren en interpreteren. Vandaag weten we bijvoorbeeld meer over de rol van narratieve empathie of over het belang van een klanklandschap (geluiden, stemmen, muziek) in de opbouw van een verhaalwereld.
Dergelijke ontwikkelingen zijn ook relevant voor de introductie van narratologische
basisbegrippen in het secundair onderwijs. Met concrete voorbeelden uit de theorie en uit
de Nederlandse literatuur belicht deze presentatie de huidige stand van zaken in de
narratologie, zodat we de lezers van morgen kunnen voorbereiden op de analyse van
complexe verhalen.
Lars Bernaerts doceert Nederlandse literatuur aan de Universiteit Gent. Zijn onderzoek, onderwijs en publicaties gaan over moderne en experimentele literatuur in het Nederlands, de hedendaagse roman, literaire neo-avant-gardes, verteltheorie en het literaire hoorspel. Samen met Hans Vandevoorde en Bart Vervaeck richtte hij het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur op. SEL maakt deel uit van het internationale onderzoeksnetwerk ENAG (European Neo-Avant-Gardes). Lars Bernaerts zit in de redactie van het tijdschrift Nederlandse Letterkunde en de Online Encyclopedia of Literary Neo-Avant-Gardes.
12.00-13.15 lunch en netwerkmoment
13.15-14.25 Kornee van der Haven: Poëzie als activisme
Politieke poëzie heeft in de literatuurgeschiedenis van de Lage Landen lange tijd op bijzonder weinig belangstelling mogen rekenen van letterkundigen. Wellicht heeft dat te maken met een (veelal impliciete) veronderstelling van onderzoekers dat met name lyrische poëzie niet politiek kan of mag zijn. Ze nodigt misschien uit tot introspectie, persoonlijke reflectie en wellicht tot het kweken van een kritisch maatschappelijk bewustzijn, maar tot politiek handelen? Als we nochtans kijken naar de oudere poëzie dan moeten we vaststellen
dat politieke lyriek eerder een hoofdstroom is in de geschiedenis van het genre dan een
marginaal verschijnsel. Ook moderne en hedendaagse poëzie kent een politieke
onderstroom, hoewel die in de literatuurgeschiedschrijving helaas vaak onderbelicht
gebleven is. In de afgelopen jaren werden er twee dissertaties aan de UGent verdedigd die
inzicht bieden in het politiek-activerende karakter van poëzie als lied in de middeleeuwen
(Linde Nuyts) en het revolutietijdvak (Renée Vulto). Recent is er ook meer aandacht voor
moderne en hedendaagse activistische lyriek (Sonnenschein & Van der Haven (red.), Barricadepoëzie: Lyrisch activisme sinds 1848, 2021). In deze presentatie zal dat
recente onderzoek centraal staan en wordt ook een benadering aangereikt om de activerende werking van dit soort poëzie verder te onderzoeken (via het fenomeen van de
lyrische aanspreking).
Kornee van der Haven is hoofddocent aan de Universiteit Gent op het terrein van de
vroegmoderne Nederlandse letterkunde. Hij publiceert over de Nederlandse en Duitse
literatuurgeschiedenis van de 17de en 18de eeuw, met een focus op de verwevenheid van
politiek en literatuur, literatuur en geweld en de identiteitsvormende werking van literatuur.
De vroegmoderne lyriek en het theater zijn de belangrijkste zwaartepunten in zijn onderzoek. Hij zit in de stuurgroep van GEMS en is co-directeur van de onderzoeksgroep Thalia, een samenwerking tussen literatuur- en theaterwetenschappers aan de UGent en de VUB.
14.25- 14.35 korte koffiepauze
14.35-15.45 Youri Desplenter: Middeleeuwse materialiteit in het literatuuronderwijs
Literatuur wordt al eeuwenlang gematerialiseerd: in inscripties, handschriften,
incunabelen, bibliofiele uitgaven, paperbacks of in een digitale vorm. Dat gegeven
kwam in het literairhistorische onderzoek van de voorbije decennia meer en meer op
de voorgrond te staan. Omtrent 1990 ontstonden binnen de studie van welbepaalde
literaire periodes denkrichtingen die de materialiteit van literatuur als betekenisbepalend element gingen bestuderen. Zo maakte in de internationale studie van de middeleeuwse letterkunde de Material philology toen opgang. De materiële, meer bepaald handschriftelijke aard van middeleeuwse teksten heeft tot gevolg dat die kenmerken bezitten die gedrukte teksten niet vertonen, werd betoogd. Het is voor een juist en volledig begrip dan ook zaak om een handschriftelijke tekst in zijn materiële ontstaans- en gebruikscontext te bestuderen, en zich bijvoorbeeld niet tot moderne, gedrukte dan wel digitale edities te beperken. Middeleeuwse teksten worden met andere woorden de laatste decennia vanuit een heel andere invalshoek beschouwd dan voordien, iets wat in het middelbaar onderwijs meestal nog niet is nagevolgd. Aan de hand van een aantal Middelnederlandse teksten die over het algemeen op het programma van de derde graad staan, zal deze nieuwere manier om met middeleeuwse literatuur om te gaan worden toegelicht.
Youri Desplenter is hoogleraar Historische Nederlandse Letterkunde (Middeleeuwen) aan de Universiteit Gent. Hij is zeer actief in het onderwijs, niet alleen in ‘middeleeuwse’
onderwerpen zoals Middelnederlandse Letterkunde, Codicologie, Theorie en Methodologie
van de Literatuurgeschiedenis, en Oudnederlands, maar ook in Nederlandse onderwijsmethodologie. Het overbruggen van de kloof tussen middelbare scholen en de
academische wereld, vooral wat betreft historische literatuur, is inderdaad een grote zorg
van hem. Daarom organiseert hij elk jaar enkele tientallen workshops over middeleeuwse en
vooral Middelnederlandse handschriften voor leerlingen van middelbare scholen.
15.45-16.00 Gino Bombeke: Reflectie op de opbrengst van de Laatzomerconferentie
Gino Bombeke is docent en stagebegeleider aan de School of Education van de KU Leuven. Hij ondersteunt ook vakgroepen Nederlands voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Rebellie in de Gentse letteren. Literaire stroppendragers van de middeleeuwen tot nu
Gent is rebels, anti-autoritair, tegendraads.
In dit boek onderzoeken letterkundigen hoe literatuur bijdraagt tot dat imago. Zo zijn met Gent wel wat tegendraadse schrijvers verbonden, gaande van Alijt Bake tot Virginie Loveling en Louis Paul Boon. Bovendien geven typisch Gentse personages zoals de Maagd van Gent, Pierke of Jacob van Artevelde de literaire rebellie een geheel eigen kleur. Ook specifieke genres, zoals het volkslied of de satire, blijken uitstekende vertolkers van stedelijke weerspannigheid. Rebellie in de Gentse letteren gaat in toegankelijke essays dieper in op een aantal sprekende gevallen, sommige heel bekend, zoals Van den Vos Reynaerde, andere compleet onderbelicht, van de middeleeuwen tot de tegencultuur van de lange jaren zestig en hedendaagse werken van Stefan Hertmans en Dominique De Groen.
Let wel: vol is vol! Beperkt tot 30 deelnemers. First come, first served.
Aanmelden kan met het inschrijfformulier en door € 115 over te schrijven op:
BE05 0011 4997 1675
van Netwerk Didactiek Nederlands.
Maak mee de oversteek van secundair naar hoger onderwijs.
Je bent welkom op de volgende Forumdag: 22 mei 2025 in Gent. Laat je e‑mailadres na voor een seintje als het programma en de inschrijvingen geopend zijn.
Op vrijdag 21 februari 2025 nodigt het DBNL-team je uit om de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren beter te leren kennen. Iedereen is van harte welkom op deze informatieve en inspirerende middag waar we je een kijkje achter de schermen geven.
Vanaf 13 uur ontvangen we je in de historische Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in Antwerpen en vanaf 13.30 uur begint het inhoudelijke programma. We starten de namiddag met een korte introductie en staan stil bij het vijfentwintigjarige bestaan van DBNL. We laten je doorheen de namiddag dieper kennis maken met DBNL aan de hand van informatieve lezingen over het digitaliseringsproces en de toekomstige nieuwe DBNL-website, ludieke intermezzo’s en een Q&A met DBNL-medewerkers. Heb je brandende vragen, kom ze dan zeker stellen!
Aansluitend voorzien we een rondleiding bij de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, die al jaren een belangrijke partner is voor DBNL.
Ben je er graag bij? Dan kan je je hier aanmelden tot en met 7 februari.
Praktisch:
Vrijdag 21 februari 2025, van 13 tot 17 uur
Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, ingang via Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen
Deelname is gratis.
Inschrijven kan via dit formulier t/m 7 februari
Opgelet! De Nottebohmzaal is historisch erfgoed, om schade en ongelukken te vermijden, is het niet toegestaan om jassen, overjassen, (school)tassen en regenschermen in de Nottebohmzaal mee te nemen. Er is een vestiaire beschikbaar naast de ontvangstbalie.
Programma:
13.00-13.30: Inloop met koffie en thee
13.30-15.30: Informatief programma met diverse lezingen over 25 jaar DBNL, de DBNL-digitalisering en de vernieuwde DBNL-website. Ook voorzien we enkele ludiekere intermezzo’s.
15.30-17.00: Rondleiding Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
Netwerk Didactiek Nederlands organiseert op 15 september 2023 zijn jaarlijkse didactische conferentie. De conferentie vindt plaats in De Boogkeers, Antwerpen.
Het aantal deelnemers is beperkt tot 30 in functie van de zaalcapaciteit.
First come, first serve
Op 17 juni wordt in de Philharmonie in Haarlem het Onze Taal-congres gehouden. Het thema is: ‘Hoor ik dat goed? – over gehoorde en ongehoorde taal’.
De hele dag zijn we omringd door taal: niet alleen de taal die we horen, maar ook taal die onuitgesproken blijft. Via wetenschap, cabaret en praktische workshops verkennen we het op 17 juni allemaal: van het kletsen met je kat tot de betekenis van ‘eh’. En van gebarentaal tot de vertrouwelijke gesprekken in de spreekkamer van een arts. Een taaldag die je niet mag missen! Ben je er ook bij?
Mark Dingemanse over ‘mm-hm’, ‘nja’ en ‘hè?’
Rodaan Al Galidi over het thuiskomen in een nieuwe taal
Cabaretière Katinka Polderman
Jenny Audring over ‘het meisje, die ...’
Erik van Muiswinkel over de kunst van het imiteren
Marjo van Koppen en Marlou Rasenberg over dierentaal
Mieke Kerkhof over taal in de spreekkamer
Onno Crasborn en Bianca van der Horst over gebarentaal
Justin Samgar met een spokenword-optreden
Vivien Waszink over wat je óók (al niet meer) mag zeggen
Kristel Doreleijers, Lucas van der Deijl en Sybren Spit, de nieuwe gezichten van de wetenschap, in gesprek met Sterre Leufkens
Workshop Ilja Croijmans: Wijn proeven en hoe erover te praten
Workshop Marc van Oostendorp: Hoe goed kun jij dialecten thuisbrengen?
Workshop Yoïn van Spijk: Leer praten als je betoveroverovergrootouders
Workshop Fieke van der Gucht: Hoe breng je slecht nieuws op een goede manier?
Een pittig dictee van de Taaladviesdienst
Maria Kraaijkamp met een muzikale samenvatting van de dag
Conferentie voor Vlaamse Lerarenopleidingen door de Vereniging Lerarenopleiders Vlaanderen (Velov) i.s.m. de Lerarenopleidingen en het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More
Kwaliteit van het onderwijs is vandaag een ‘hot topic’. Allerlei opinies over hoe de kwaliteit kan worden bevorderd doen de ronde, maar over één zaak is iedereen het eens: de leerkracht doet ertoe!
Uit onderzoek blijkt inderdaad dat de belangrijkste determinant van de kwaliteit van het onderwijs de kwaliteit van de leraar is. Een leraar die beschikt over de juiste pedagogische en didactische vaardigheden bereikt veel betere resultaten met leerlingen dan wanneer dat niet het geval is. Een goede opleiding van aankomende leraren en adequate professionele ontwikkeling van wie in het onderwijs al aan de slag is, blijken dus cruciaal.
Dit jaar zoomt de jaarlijkse Velov-conferentie in op wat tot de kern van de lerarenopleiding behoort: het verwerven van de juiste didactische vaardigheden. Welke didactiek is het meest passend gegeven uiteenlopende doelen en contexten? Hoe leren we een onderbouwde didactiek aan? Hoe verschilt didactiek volgens niveau of doelgroep?
Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe bouw je aan een effectief leesbeleid dat zowel moeilijke lezers als overtuigde lezers aan boord kan houden? Vanuit de drie-éénheid technisch lezen, begrijpend lezen en leesmotivatie focust deze dag op de acties, die een verschil maken voor een duurzaam leesbeleid.
In diverse sessies brengen onderwijsprofessionals en organisaties onderzoeksresultaten gekoppeld aan inspirerende cases en praktijkverhalen.
Het Netwerk Lezen op School zal ook tijdens deze dag plaatsvinden, samen met de prijsuitreiking van Beste Boekenjuf/meester 2023.
Leerkrachten, directies, pedagogische begeleiding, inspectie, lerarenopleiders … kleuter-, lager en secundair onderwijs
1. Plenaire opening (10u - 11u30)
Wat is effectief leesonderwijs? En hoe worden we allemaal Vrienden voor het Lezen?
Presentator en dichter Esohe Weyden is onze gastvrouw. Zij gaat in gesprek met o.a. Katrijn Denies en Koen Aesaert over de PIRLS-resultaten (onderzoeker KULeuven PIRLS). Marieke Vanbuel (KULeuven) sluit aan als de resultaten en inzichten worden voorgelegd aan drie stemmen uit het onderwijs: Tom Venstermans (lerarenopleider KdG), Heleen Rijckaert (beleidsmedewerker Taalunie) en Iene Bocken (pedagogisch begeleider OVSG)
2. Sessieblokken (per sessieblok 1 sessie naar keuze)
In diverse sessies brengen onderwijsprofessionals en organisaties onderzoeksresultaten gekoppeld aan inspirerende cases en praktijkverhalen voor het kleuter-, lager en secundair onderwijs. In het programma staat bij iedere sessie ook het passende onderwijsniveau.
11u30 - 12u30: Sessieblok 1
13u45 - 14u45: Sessieblok 2
15u - 16u: Sessieblok 3
Ontdek het volledige programma
Woensdag 24 mei 2023 van 10u tot 16u
Departement Onderwijs en Vorming, Hendrik Consciencegebouw, Albert II-laan 15, 1210 Brussel
Deelname is gratis.
Kom je met 3 of meer leerkrachten van dezelfde school dan maak je kans om een auteurslezing te winnen in je klas in het najaar 2023.
Overgenomen van neerlandistiek.nl
Prof. dr. Frits van Oostrom, universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht, is voornemens op vrijdag 12 mei 2023 te 16.15 uur afscheid te nemen met het houden van een afscheidscollege, getiteld:
U bent van harte uitgenodigd tot het bijwonen van dit afscheidscollege in de Domkerk, Domplein te Utrecht. In verband met de voorziene drukte is de kerk open vanaf 15.15 uur. Na afloop wordt een receptie gehouden in de Aula en de Pandhof van het Academiegebouw, Domplein 29 te Utrecht.
Het afscheid zal tevens online te volgen zijn via:
https://vimeo.com/event/2993350/3c0bdf60a6
Op 12 mei verschijnt tevens het nieuwe boek van Frits van Oostrom, De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk.
Op zaterdag 15 april 2023 organiseert Levende Talen haar jaarlijkse congres. Dit keer staat de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s centraal. Neem tijdens dit congres deel aan verschillende workshops en geef jouw mening over een selectie van de geactualiseerde conceptkerndoelen en -eindtermen.
Levende Talen heeft een gevarieerd programma samengesteld. Zo geeft Bart Deygers (Universiteit Gent) een plenaire lezing over de geleerde lessen van het invoeren van centrale toetsen. Daarna kun je in twee rondes workshops bijwonen over uiteenlopende aspecten van nut, noodzaak en praktijk van toetsen en beoordelen.
Ook vinden tijdens het congres een aantal adviesbijeenkomsten plaats. Wil jij meepraten over de nieuwste tussenproducten van de vakvernieuwingscommissies en de teams?
Meld je dan aan voor deze sessies en ga in gesprek over de eerste geactualiseerde concepteindtermen en conceptkerndoelen.
“Vroeger leerde ik als docent leerlingen vooral wat ze niet moesten doen. Schrijf geen pleonasmen, gebruik geen foutief beknopte bijzinnen.” Maar verbeter je daarmee echt de schrijfstijl en formuleervaardigheden van je leerlingen? En hoe kun je als docent betekenisvolle lessen ontwikkelen waarin leerlingen juist leren wat ze wél kunnen doen om hun schrijfstijl te verbeteren? Met deze vragen in het achterhoofd begon Jeroen Steenbakkers, docent aan de Lerarenopleiding Nederlands van Windesheim, enkele jaren geleden aan zijn promotieonderzoek. Het resultaat, zijn dissertatie, verdedigt hij op donderdag 13 april om 12:45 uur aan de Rijksuniversiteit Groningen. De promotie is ook via een livestream te volgen.
“Waarom doen we wat we doen? En zou het ook anders kunnen? Om op deze laatste vraag maar meteen antwoord te geven: het kan inderdaad anders.” Zo concludeert Jeroen Steenbakkers in zijn proefschrift: Speelse toewijding. Een pedagogisch-didactisch onderzoek naar schrijfstijl- en formuleeronderwijs in klas 3 en 4 havo/vwo. Want uit zijn onderzoek blijkt dat in lessen veel fouten worden behandeld die leerlingen niet maken, en dat anderzijds veel fouten niet worden behandeld die leerlingen wél maken. Een forse mismatch, aldus de promovendus.
Het onderwijs in correct formuleren sluit hierdoor gebrekkig aan bij de feitelijke formuleer-problemen van de leerlingen zelf. Dit komt, zo concludeert het onderzoek, doordat het onderwijs op de middelbare school traditiegetrouw sterk gericht is op formuleerfouten die precies passen binnen een ‘vast format’, zoals foutief beknopte bijzinnen of pleonasmen. De fouten die leerlingen maken, zijn meestal ‘grilliger’. Er gaat dan wel iets mis bij het formuleren, maar die formuleerproblemen sluiten vaak niet aan bij de standaardfouten die schoolboeken aanbieden.
Jeroen Steenbakkers laat met zijn onderzoek ook zien hoe het anders kan, met een nieuwe aanpak: de lessenserie Schrijfstijl. In zijn proefschrift beschrijft hij wat er gebeurt als docenten hun leerstof nauwkeurig afstemmen op feitelijke formuleermogelijkheden en -problemen van leerlingen, en ‘bewuste taalvaardigheid’ tot inzet maken van de les. Dan blijkt dat leerlingen én hun docenten de lessen sterk waarderen, dat leerlingen meer nadenken over hun schrijfstijl én meer schrijfstijlstrategieën gaan inzetten. Deze vernieuwende aanpak is ontwikkeld in cocreatie met vakexperts en docenten.
De impact van Steenbakkers’ onderzoek is groot: ruim 500 docenten volgden workshops en de ontwikkelscholen geven de lessenserie nog steeds – ook nu het experiment is afgerond. Ook nieuwe scholen haakten aan en vier landelijke leergangen namen de principes en aanpak deels of geheel over.
Het proefschrift is ook herschreven tot een kortere, publieksgerichte uitgave, die ook Speelse toewijding’ heet (uitgever Phronese). De problemen en oplossingen die hierin worden beschreven, zijn relevant voor alle taaldocenten.
Nascholingsmiddag ‘Taal maakt je wereld’ over hedendaagse (jeugd)literatuur
Op donderdag 16 maart 2023 organiseren Levende Talen Nederlands en de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands de nascholingsmiddag ‘Taal maakt je wereld’. Tijdens deze middag, bedoeld voor docenten Nederlands in de onder- en bovenbouw van alle onderwijsniveaus, staan twee actuele vraagstukken rondom (jeugd)literaire teksten centraal: eco-kritiek en diversiteit in hedendaagse literatuur.
Prof. dr. Yra van Dijk (Leiden Institute for Arts in Society) en dr. Sara Van den Bossche (Universiteit Tilburg) zullen elk een vraagstuk vanuit een wetenschappelijke invalshoek belichten, waarna de mogelijkheden voor het onderwijs (verder) worden verkend in een panelgesprek met docenten en lerarenopleiders. Hoe kunnen de gepresenteerde recente opbrengsten uit de neerlandistiek bijdragen aan aantrekkelijk en effectief literatuur-, lees- en fictieonderwijs?
Programma
Vanaf 12.30 uur Inloop en ontvangst
13.00 uur: Woord van welkom (door Liselore van Ockenburg)
13.15-14.00 uur: Bijdrage Yra van Dijk: Affect, relationaliteit en eco-kritiek in hedendaagse romans
14.00-14.30 uur: Panelgesprek over eco-kritiek in de les o.l.v Martijn Koek
14.30-15.00 uur: Pauze
15.00-15.45 uur: Bijdrage Sara Van den Bossche: Representaties in fictie en jeugdliteratuur
15.45-16.15 uur: Panelgesprek over diversiteit in jeugdliteratuur in de les o.l.v. Linda Ackermans
16.15-16.30 uur: Slotwoord en aansluitend borrel
Kosten
Leden van Levende Talen betalen 65 euro. Niet-leden betalen 100 euro. Student-deelnemers kunnen met een lidmaatschap van Levende Talen gratis deelnemen, onder vermelding van hun student ID-nummer.
Locatie
Taal maakt je wereld vindt plaats in Utrecht, aan de Joseph Haydnlaan 2a. Er is voldoende parkeerruimte bij het gebouw. Ook goed te bereiken met het OV: vanuit Vlaanderen met overstap in Rotterdam. Neem vanaf station Utrecht Centraal stadsbus 5 richting Maarssen via Oog in Al.
Praktische informatie en aanmelden
Je kunt je aanmelden voor ‘Taal maakt je wereld’ tot 1 maart a.s. via de website van Levende Talen Nederlands.
Er is een maximum aantal deelnemers van vijftig, dus wacht niet te lang met aanmelden.
Taaltechnologie speelt een steeds belangrijker rol in de meertalige Europese samenlevingen waarin wij wonen, een ontwikkeling die de hele taalsector raakt. Wordt de taalspecialist op de arbeidsmarkt vervangen door de datascientist of is vakkennis over taal nog steeds onontbeerlijk? In samenwerking met Drongo organiseert de vertaaldienst van de Europese Commissie een gesprek tussen opleiders, studenten, bedrijven, onderzoekers en taalprofessionals over de arbeidsmarkt voor taalspecialisten. De aanleiding is onze publicatie van OTTO: het overzicht van taaltechnologische opleidingen in Nederland en België.
PROGRAMMA (wijzigingen voorbehouden)
1. Welkomstwoord
2. Presentatie OTTO door Maaike Verrips (Drongo - platform voor meertaligheid) en Dries Debackere (De Taalsector)
3. Rondetafelgesprek onder leiding van Emma Hartkamp (Europese Commissie) in twee delen rondom de vraag: Wat doet de taalprofessional van morgen ?
Deel 1 – opleiding (meer sprekers worden later bekend gemaakt)
Nikola Kunte – Coördinator EMT-netwerk (European Masters in Translation) namens DGT (Vertaaldienst Europese Commissie)
Iulianna van der Lek – Ciudin - Training and Education Officer bij CLARIN ERIC
Patrick Goethals - Universiteit Gent - Opleidingshoofd Toegepaste Taalkunde, Universiteit Gent
PAUZE
Deel 2 – arbeidsmarkt (meer sprekers worden later bekend gemaakt)
Margreet Dorleijn - Literair vertaler
Dennis Lindberg - Student Cognitive Science and Artificial Intelligence, Tilburg University
Tom Vanallemeersch - Language AI Advisor bij CrossLang, Gent
Jourik Ciesielski - Chief Technology Officer bij Yamagata Europe
AFSLUITING
Taalbeleid
Tijdens de bijeenkomst kan in het Nederlands, Frans en Engels worden gesproken.
Voor wie?
Dit evenement is interessant voor opleiders, studenten, werkgevers in de taalsector, inkopers van taaldiensten, aspirant en ervaren taalprofessionals. Met OTTO en met dit evenement willen we bijdragen aan de vitaliteit van de taalsector, aan de aantrekkingskracht van de sector voor nieuw talent en aan inzichten over de arbeidsmarkt voor taalspecialisten.
Succesvol onderwijs is effectief (docent en leerling halen wat beoogd is), efficiënt (docent en leerling besteden geen overbodige tijd en (mentale) energie aan niet ter zake doende activiteiten) en bevredigend (geeft voldoening; docent en leerling ervaren succes). Om succesvol te zijn moet het onderwijs rekening houden met hoe mensen leren; d.w.z. hun cognitieve architectuur en hoe die informatie verwerkt wordt tot kennis. In deze open lezing zal emeritus professor in de onderwijspsychologie Paul A. Kirschner de deelnemers hierin wegwijs maken en zal hij ook een vijftal adviezen geven over hoe succesvol onderwijs effectief, efficiënt en met voldoening te bereiken is.
Praktisch
Deze lezing kunt u zowel live op campus Sint-Andries in Antwerpen volgen als via livestream.
Op het einde is er gelegenheid voor een babbel en een drankje.
De opname wordt achteraf nog een week beschikbaar gesteld.