Vrijdag 19 september 2025
Plaats: Antwerpen, De Boogkeers
Deelnemers: maximaal 30
9.30-10.20 Aanmelding
10.20- 10.30 Verwelkoming
10.30- 12.00 Lars Bernaerts: Narratologie vandaag en morgen
In de voorbije decennia heeft de narratologie, d.i. de theorie van verhalen en vertellen, niet
stilgestaan. Enerzijds werden klassieke categorieën en onderscheiden, zoals ‘auctoriële
verteller’ of ‘focalisator’, bekritiseerd en herzien. Anderzijds ontstonden er tal van aanvullingen op de klassieke verhaalanalyse. Vandaag kent de narratologie bloeiende takken zoals cognitieve narratologie, transmediale narratologie, audionarratologie, feministische en postkoloniale narratologie. Aan de hand daarvan kunnen we een grotere variatie van verhalen en méér dimensies ervan accuraat analyseren en interpreteren. Vandaag weten we bijvoorbeeld meer over de rol van narratieve empathie of over het belang van een klanklandschap (geluiden, stemmen, muziek) in de opbouw van een verhaalwereld.
Dergelijke ontwikkelingen zijn ook relevant voor de introductie van narratologische
basisbegrippen in het secundair onderwijs. Met concrete voorbeelden uit de theorie en uit
de Nederlandse literatuur belicht deze presentatie de huidige stand van zaken in de
narratologie, zodat we de lezers van morgen kunnen voorbereiden op de analyse van
complexe verhalen.
Lars Bernaerts doceert Nederlandse literatuur aan de Universiteit Gent. Zijn onderzoek, onderwijs en publicaties gaan over moderne en experimentele literatuur in het Nederlands, de hedendaagse roman, literaire neo-avant-gardes, verteltheorie en het literaire hoorspel. Samen met Hans Vandevoorde en Bart Vervaeck richtte hij het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur op. SEL maakt deel uit van het internationale onderzoeksnetwerk ENAG (European Neo-Avant-Gardes). Lars Bernaerts zit in de redactie van het tijdschrift Nederlandse Letterkunde en de Online Encyclopedia of Literary Neo-Avant-Gardes.
12.00-13.15 lunch en netwerkmoment
13.15-14.25 Kornee van der Haven: Poëzie als activisme
Politieke poëzie heeft in de literatuurgeschiedenis van de Lage Landen lange tijd op bijzonder weinig belangstelling mogen rekenen van letterkundigen. Wellicht heeft dat te maken met een (veelal impliciete) veronderstelling van onderzoekers dat met name lyrische poëzie niet politiek kan of mag zijn. Ze nodigt misschien uit tot introspectie, persoonlijke reflectie en wellicht tot het kweken van een kritisch maatschappelijk bewustzijn, maar tot politiek handelen? Als we nochtans kijken naar de oudere poëzie dan moeten we vaststellen
dat politieke lyriek eerder een hoofdstroom is in de geschiedenis van het genre dan een
marginaal verschijnsel. Ook moderne en hedendaagse poëzie kent een politieke
onderstroom, hoewel die in de literatuurgeschiedschrijving helaas vaak onderbelicht
gebleven is. In de afgelopen jaren werden er twee dissertaties aan de UGent verdedigd die
inzicht bieden in het politiek-activerende karakter van poëzie als lied in de middeleeuwen
(Linde Nuyts) en het revolutietijdvak (Renée Vulto). Recent is er ook meer aandacht voor
moderne en hedendaagse activistische lyriek (Sonnenschein & Van der Haven (red.), Barricadepoëzie: Lyrisch activisme sinds 1848, 2021). In deze presentatie zal dat
recente onderzoek centraal staan en wordt ook een benadering aangereikt om de activerende werking van dit soort poëzie verder te onderzoeken (via het fenomeen van de
lyrische aanspreking).
Kornee van der Haven is hoofddocent aan de Universiteit Gent op het terrein van de
vroegmoderne Nederlandse letterkunde. Hij publiceert over de Nederlandse en Duitse
literatuurgeschiedenis van de 17de en 18de eeuw, met een focus op de verwevenheid van
politiek en literatuur, literatuur en geweld en de identiteitsvormende werking van literatuur.
De vroegmoderne lyriek en het theater zijn de belangrijkste zwaartepunten in zijn onderzoek. Hij zit in de stuurgroep van GEMS en is co-directeur van de onderzoeksgroep Thalia, een samenwerking tussen literatuur- en theaterwetenschappers aan de UGent en de VUB.
14.25- 14.35 korte koffiepauze
14.35-15.45 Youri Desplenter: Middeleeuwse materialiteit in het literatuuronderwijs
Literatuur wordt al eeuwenlang gematerialiseerd: in inscripties, handschriften,
incunabelen, bibliofiele uitgaven, paperbacks of in een digitale vorm. Dat gegeven
kwam in het literairhistorische onderzoek van de voorbije decennia meer en meer op
de voorgrond te staan. Omtrent 1990 ontstonden binnen de studie van welbepaalde
literaire periodes denkrichtingen die de materialiteit van literatuur als betekenisbepalend element gingen bestuderen. Zo maakte in de internationale studie van de middeleeuwse letterkunde de Material philology toen opgang. De materiële, meer bepaald handschriftelijke aard van middeleeuwse teksten heeft tot gevolg dat die kenmerken bezitten die gedrukte teksten niet vertonen, werd betoogd. Het is voor een juist en volledig begrip dan ook zaak om een handschriftelijke tekst in zijn materiële ontstaans- en gebruikscontext te bestuderen, en zich bijvoorbeeld niet tot moderne, gedrukte dan wel digitale edities te beperken. Middeleeuwse teksten worden met andere woorden de laatste decennia vanuit een heel andere invalshoek beschouwd dan voordien, iets wat in het middelbaar onderwijs meestal nog niet is nagevolgd. Aan de hand van een aantal Middelnederlandse teksten die over het algemeen op het programma van de derde graad staan, zal deze nieuwere manier om met middeleeuwse literatuur om te gaan worden toegelicht.
Youri Desplenter is hoogleraar Historische Nederlandse Letterkunde (Middeleeuwen) aan de Universiteit Gent. Hij is zeer actief in het onderwijs, niet alleen in ‘middeleeuwse’
onderwerpen zoals Middelnederlandse Letterkunde, Codicologie, Theorie en Methodologie
van de Literatuurgeschiedenis, en Oudnederlands, maar ook in Nederlandse onderwijsmethodologie. Het overbruggen van de kloof tussen middelbare scholen en de
academische wereld, vooral wat betreft historische literatuur, is inderdaad een grote zorg
van hem. Daarom organiseert hij elk jaar enkele tientallen workshops over middeleeuwse en
vooral Middelnederlandse handschriften voor leerlingen van middelbare scholen.
15.45-16.00 Gino Bombeke: Reflectie op de opbrengst van de Laatzomerconferentie
Gino Bombeke is docent en stagebegeleider aan de School of Education van de KU Leuven. Hij ondersteunt ook vakgroepen Nederlands voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Rebellie in de Gentse letteren. Literaire stroppendragers van de middeleeuwen tot nu
Gent is rebels, anti-autoritair, tegendraads.
In dit boek onderzoeken letterkundigen hoe literatuur bijdraagt tot dat imago. Zo zijn met Gent wel wat tegendraadse schrijvers verbonden, gaande van Alijt Bake tot Virginie Loveling en Louis Paul Boon. Bovendien geven typisch Gentse personages zoals de Maagd van Gent, Pierke of Jacob van Artevelde de literaire rebellie een geheel eigen kleur. Ook specifieke genres, zoals het volkslied of de satire, blijken uitstekende vertolkers van stedelijke weerspannigheid. Rebellie in de Gentse letteren gaat in toegankelijke essays dieper in op een aantal sprekende gevallen, sommige heel bekend, zoals Van den Vos Reynaerde, andere compleet onderbelicht, van de middeleeuwen tot de tegencultuur van de lange jaren zestig en hedendaagse werken van Stefan Hertmans en Dominique De Groen.
Let wel: vol is vol! Beperkt tot 30 deelnemers. First come, first served.
Aanmelden kan met het inschrijfformulier en door € 115 over te schrijven op:
BE05 0011 4997 1675
van Netwerk Didactiek Nederlands.
Sinds enkele jaren organiseert Netwerk Didactiek Nederlands (NDN) jaarlijks een studienamiddag waarbij derdejaars hogeschoolstudenten Nederlands eerst een theoretische insteek krijgen over een actueel onderwijsthema. Vervolgens gaan de studenten in groepjes in gesprek met ervaren leerkrachten over het schoolvak Nederlands. Daarna volgt een plenum.
Voor deze bijeenkomsten was NDN voor het eerst te gast bij de Arteveldehogeschool in Gent. In 2021 was de opleiding Nederlands van de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs van hogeschool PXL in Hasselt onze gastheer.
De meest recente SOL!-ontmoeting vonden plaats
- 2 oktober2024 bij Hogeschool PXL in Hasselt;
- 9 oktober 2024 bij Hogeschool Vives in Brugge.
Vrijdag 20 september 2024
Plaats: Antwerpen, De Boogkeers
Deelnemers
Maximaal 30 deelnemers
Programma
9.20-9.50 Aanmelding
10.00- 10.10 Verwelkoming
10.10- 12.00 Sander Bax, Universiteit Leiden: lezing in verband met het nieuwe boek 'Schrijversmythen'.
Literaire schrijvers beïnvloedden in de twintigste eeuw de publieke opinie, veroorzaakten oproer en putten daarbij uit hun persoonlijke levens. Veel schrijvers ontwikkelden zich tot publieke figuren die regelmatig te vinden waren in de media en daardoor een grote maatschappelijke impact hadden.
Zodra schrijverschap een publieke aangelegenheid wordt, verandert de mens langzaam maar zeker in een mythe. In hun werk en in hun optredens geven schrijvers vorm aan vaak tot de verbeelding sprekende verhalen over hun schrijverschap. Voor die verhalen zijn verschillende veelvoorkomende schrijverstypes voor handen, zoals de antiburger, de Grote Schrijver of de literaire beroemdheid.
In elk hoofdstuk van Schrijversmythen zet Sander Bax een van die typen centraal en wordt duidelijk hoe schrijvers uit verschillende tijdsperioden dit type hebben ingezet om hun eigen identiteit als schrijver vorm te geven. We kunnen zo volgen hoe ingrijpend opvattingen over schrijverschap tussen 1880 en 2020 veranderden.
In zijn lezing zal Bax ingaan op de vraag hoe het concept van de ‘schrijversmythe’ ons en studenten kan helpen om de dynamiek van het literaire schrijverschap aan het begin van de 21e eeuw te begrijpen. Hoe zit dat eigenlijk vandaag de dag?
Ook denkt hij met de deelnemers na over mogelijkheden om in het literatuuronderwijs met studenten te redeneren over inzichten rondom literair schrijverschap.
Sander Bax (1977) werkt als hoogleraar Contemporaine Nederlandse literatuur in transnationale dynamiek bij het Leiden University Center for the Arts in Society (LUCAS). Daarnaast is hij lid van het Meesterschapsteam Nederlands. Hij publiceerde De taak van de schrijver (2007), De Mulisch Mythe (2015) en De literatuur draait door (2019). Momenteel werkt hij aan de biografie van schrijver Bernlef en aan onderzoek naar redeneerdidactiek voor (historisch) literatuuronderwijs.
12.00-13.00 lunch en netwerkmoment
13.00-14.30 Jeroen Dera, Radboud Universiteit Nijmegen
'Vlaamse' literatuur en het literatuuronderwijs
Mede in het licht van de zorgelijke PISA-cijfers wordt er de laatste jaren volop gediscussieerd over het lees- en literatuuronderwijs, zowel in het publieke debat als binnen de neerlandistiek. De focus ligt daarbij echter sterk op de situatie in Nederland. In deze lezing leg ik de klemtoon op Vlaanderen: welke ontwikkelingen zijn er in het onderzoek naar literatuuronderwijs in de Vlaamse context, hoe verhouden die zich tot de vakdiscussie in Nederland en welke kansen liggen er om specifiek 'Vlaamse literatuur' - voor zover je daarvan tegenwoordig nog kunt spreken - te incorporeren in het onderwijs? Die laatste kwestie zal ik relateren aan het boek Uit het hart, met daarin essays over 24 Vlaamse romans sinds 2000.
14.30-15.30 Frauke Pauwels, UAntwerpen
Meer dan een opstapje: hoe bestudeer je kinder- en jeugdliteratuur in het secundair onderwijs?
Kinder- en jeugdliteratuur wordt in het literatuuronderwijs nog vaak benaderd als een tussenfase: iets wat je met leerlingen leest en bespreekt zolang zij niet toe zijn aan het ‘echte’ literaire werk. Tijdens deze lezing pleit ik ervoor kinder- en jeugdliteratuur een volwaardige plaats te geven in het secundair onderwijs, ook in de hogere graden. Ik reik daartoe enkele lesideeën aan, en put daarbij uit mijn ervaring als leerkracht in het secundair onderwijs en mijn expertise als onderzoeker van kinder- en jeugdliteratuur.
15.30-16.00 slotgesprek o.l.v. Gino Bombeke
Reflectie op de opbrengst van de Laatzomerconferentie
Deelnemen kost
€ 115: koffie, lunch en beide boeken (ter waarde van €54,50) inbegrepen
Voor deze optie dienen wij uw aanmelding uiterlijk 10 september 2024 te ontvangen, omdat de boeken tijdig besteld moeten worden.
€ 75: koffie en lunch inbegrepen
Na 10 september is alleen nog inschrijven zonder beide boeken mogelijk.
Aanmelden kan met het inschrijfformulier en door het passende bedrag over te schrijven op BE05 0011 4997 1675 van Netwerk Didactiek Nederlands.
Let wel: vol is vol! Beperkt tot 30 deelnemers
Netwerk Didactiek Nederlands organiseert op 15 september 2023 zijn jaarlijkse didactische conferentie. De conferentie vindt plaats in De Boogkeers, Antwerpen.
Het aantal deelnemers is beperkt tot 30 in functie van de zaalcapaciteit.
First come, first serve
9.20-9.50: aanmelding
10.00-12.00: Een nieuw paradigma in het schoolvak Nederlands door Jimmy van Rijt
In Nederland is er voor het schoolvak Nederlands sprake van een paradigmawisseling. Waar jarenlang een communicatief-utilitair paradigma leidend is geweest in het denken over het schoolvak, is nu een verschuiving waarneembaar naar een paradigma van bewuste geletterdheid, waarbij interessante en relevante kennisinhouden uit de neerlandistiek een belangrijkere rol spelen in het curriculum. In het onlangs bij uitgeverij Coutinho verschenen handboek vakdidactiek Nederlands, Vaardig met Vakinhoud, komt die verschuiving nadrukkelijk naar voren, bijvoorbeeld in hoofdstukken die kennis over taal in de klas behandelen. In deze lezing passeren twee van deze hoofdstukken de revue: een hoofdstuk over grammaticaonderwijs (met een focus op een grammatica op basis van metaconcepten) en een hoofdstuk over pragmatiek in de klas (met een focus op het didactiseren van pragmatische concepten). Aan de hand van een bespreking van de theoretische en empirische achtergronden van de hoofdstukken illustreert Jimmy van Rijt ide nieuwe richting die het schoolvak Nederlands is ingeslagen.
Dr. Jimmy H.M. van Rijt is assistant professor aan het Tilburg Center of the Learning Sciences.
12.00-13.00: lunch en netwerkmoment
13.00-14.30: Betekenisvol schrijfstijl- en formuleeronderwijs door Jeroen Steenbakkers
Jeroen Steenbakkers ontwikkelde voor zijn promotieonderzoek een lessenserie over schrijfstijl voor de middenbouw van het voortgezet onderwijs (vijftien- en zestienjarigen). In deze lessen krijgen leerlingen schrijfstijlstrategieën aangereikt, zoals het gebruik van intensiverende woorden en drieslagen. De leerlingen leren de strategieën kennen door teksten van bekwame schrijvers (zoals columnisten en journalisten) te analyseren. Vervolgens schrijven de leerlingen zelf korte tekstjes waarin ze de schrijfstijlstrategieën toepassen. In de volgende les worden er steeds enkele leerlingteksten klassikaal besproken, met veel aandacht voor het effect van gemaakte stijlkeuzes op de lezer.
In de workshop bespreken we hoe docenten Nederlands met deze lessen hebben gewerkt, niet alleen in de middenbouw, maar ook in de onderbouw en in het hoger beroepsonderwijs. We bespreken de effecten van de lessen en de didactische en pedagogische ontwerpprincipes aan de hand waarvan de lessen zijn ontwikkeld. De workshop is dus theoretisch én vooral ook praktisch. U ontvangt al het lesmateriaal digitaal, compleet met antwoorden en docentenhandleiding. Nadien kunt u er meteen mee aan de slag.
Dr. Jeroen P.W.D. Steenbakkers is lerarenopleider Nederlands bij Hogeschool Windesheim in Zwolle.
14.30-15.30: Artificiële Intelligentie in de klas door Kathleen Leemans
Chatbots die vandaag hun intrede doen, zullen ons en onze leerlingen aanzetten om als schrijver bewuste keuzes te maken. Tijdens het schrijfproces denken leerlingen na over wat ze willen vertellen en hoe ze dat zullen doen. Schrijven is lezen en denken. Deze drie sterke basisvaardigheden blijven we kwaliteitsvol in zinvolle, didactische gehelen aanbieden.
Chatbots worden op vandaag al actief gebruikt in marketing, media … en zijn niet meer weg te denken. We gaan na hoe we de chatbots doelgericht kunnen inzetten als een mogelijke inspiratiebron en een hulpmiddel naast veel andere.
Taaltechnologie en taalonderwijs zijn niet inwisselbaar; eerst moet de leerling heel goed en zelfstandig kunnen schrijven om vervolgens zinvol met chatbots te kunnen omgaan. Tijdens de presentatie ontdek je hoe de leerlingen taalcompetenter kunnen worden door oordeelkundig om te gaan met de informatie die de taaltechnologie op vandaag genereert.
15.30-16.00: Reflectie op de conferentie met Gino Bombeke
Samen met Gino Bombeke, lector KULeuven, bepreken we de implementatiemogelijkheden en -wenselijkheden voor Vlaanderen. van de lezingen.
Deelnemen kost:
€ 115,00
- met inbegrip van de boeken Vaardig met vakinhoud, red. Jimmy van Rijt (verkoopprijs 44,49 euro) en Speelse toewijding, Jeroen Steenbakkers (verkoopprijs 25,95 euro)
- met inbegrip van de lunch
- het arrangement met de boeken beschikbaar t/m 4 september 2023
€ 70,00 euro
- met inbegrip van de lunch
Aanmelden kan met het inschrijfformulier en door het passende bedrag over te schrijven op BE05 0011 4997 1675 van Netwerk Didactiek Nederlands.
Let wel: vol is vol!
THEMA
Literatuur in de klas.
DOELPUBLIEK
Lerarenopleiders Nederlands, vakdidactici Nederlands, pedagogisch begeleiders, beleidsmedewerkers in het domein Nederlands, betrokkenen bij eindtermen en leerplannen Nederlands.
SPREKERS
Elke D’hoker
Hilde van Cauteren
Elke D'hoker is als hoogleraar verbonden aan het departement literatuurwetenschap van de KU Leuven. Ze doceert vakken over Engelse literatuur, literatuurwetenschap en literatuuronderwijs. Ze is auteur van het op 22 november bij Lannoo Campus te verschijnen Leerlingen en Literatuur. Hoe vaardige lezers vormen. In het huidige talenonderwijs is literatuur geen evidentie. Literatuur vormt niet alleen vaardige lezers, maar draagt ook bij tot de talige, kritische, persoonlijke, culturele en esthetische ontwikkeling van jongeren. Om dit waar te maken is leesbevorderend literatuuronderwijs nodig. Elke D’hoker brengt in haar keynote de nieuwste didactische methodes in het literatuuronderwijs en verwerkt ze tot een handig stappenplan om met literaire teksten aan de slag te gaan in de eigen klassenpraktijk en bij vakoverschrijdende samenwerking. In een interactief onderdeel wordt getoond hoe ‘lezen in dialoog’ in de klas kan functioneren.
U kunt het artikel 'Literatuuronderwijs en schoolboeken: een kritische beschouwing' hier lezen (eerder verschenen in Cahier voor Literatuurwetenschap (Vol. 12).
Lees meer over hoe we leerlingen weer aan het lezen krijgen in Zijn we uitgelezen?
De presentatie van Elke D'hoker is te bekijken op de pagina Presentaties.
Hilde Van Cauteren is auteur van jeugdboeken. Ze is ook dichter en schrijfdocent. Ze debuteerde als jeugdauteur met Het naveltheater. Succesvolle jeugdromans van haar zijn onder andere De pigmentroute en Het sleutelbeengebaar. In 2011 en 2012 was ze dorpsdichter van Doel. Tijdens het schooljaar 2022-2023 houdt zij voor Literatuur Vlaanderen een auteursresidentie in een secundaire school. Haar lezing draagt als titel Creatief aan de slag met literatuur in de klas en op school
Een bondige outline van de lezing:
1 Lezen is een superkracht
Hoe overtuig je leerlingen om te lezen? Hoe maak je lezen aantrekkelijk?
Hoe promoot je het lezen en welke ‘marketingtrucs' kun je toepassen?
2 Het boek is een wondermiddel
Hierin geeft Van Cauteren een kort voorbeeld van een uitgewerkt didactisch pakket rond een jeugdroman met aandacht voor competenties Nederlands en literatuur plus andere competenties (ruimtelijke, historische, beeldende en burgercompetenties). Daaruit afgeleid geeft ze ook principes en tips voor het opmaken van een vakoverschrijdend project waarbij verschillende competenties aan bod komen.
3 Schrijven is toveren
Eerder onderzoek toonde aan dat je door te schrijven met moeilijke of niet-lezers de algemene leesvaardigheden ook versterkt. Creatief schrijven kan dus indirect leesbevorderend werken. Literatuur Vlaanderen wil in het schooljaar 2022-2023 een twintigtal trajecten opzetten, en in het schooljaar 2023-2024 nog eens dertig. Dit project komt tot stand met steun van de Vlaamse Regering. Er wordt nadrukkelijk ingezet op aansluiting bij de 16 sleutelcompetenties van de vernieuwde eindtermen.
Het tweede semester van schooljaar 2022-2023 gaat Hilde Van Cauteren aan de slag als één van de twintig auteurs in residentie. Ze schetst hierbij het project dat ze gaat uitwerken met een vierde jaar Sport (doorstroming/arbeidsmarkt, vroegere TSO). Aan het eind van deze lezing volgen bij wijze van illustratie twee creatieve schrijfoefeningen met de deelnemers.
UITSMIJTER: Taal in zicht
Binnen Netwerk Didactiek Nederlands zijn in de voorbije jaren onder leiding van Nora Bogaert vier Didactische Cahiers ontstaan:
Visietekst op taalvaardigheidsonderwijs
Greep op tekstbegrip
Greep op schrijfvaardigheid
Greep op luisteren en spreken
NDN heeft deze Didactische Cahiers laten bundelen tot een boek met de titel Taal in zicht. Nora Bogaert presenteert het boek samen met Kathleen Leemans, pedagogisch begeleider GO! en Tamara Bollaert, vakdidactica en docente Arteveldehogeschool, Gent.
09.30 - 10.00 uur Onthaal en koffie
10.00 - 12.00 uur Leerlingen en literatuur, prof. dr. Elke D’hoker
12.00 - 13.15 uur Middagpauze en netwerking
13.15 - 15.15 uur Creatief aan de slag met literatuur, Hilde Van Cauteren
15.15 - 15.45 uur Greep op taalvaardigheden o.l.v. Nora Bogaert
15.45 – 16.00 uur Slotgesprek over de opbrengst van de studiedag
Dagvoorzitter is André Mottart.
De studiedag is beperkt tot 30 deelnemers. Het principe first come, first served geldt. Inschrijven kan door …
een inschrijfformulier in te vullen met de vermelding van naam, gsm-nummer en instituut.
en door 90 euro te storten op rekeningnummer BE05 0011 4997 1675 van Netwerk Didactiek Nederlands
U krijgt na ontvangst van de storting een deelnamebevestiging.
In het deelnamebedrag is inbegrepen:
Lunch bestaande uit brood en soep
De NDN-publicatie Taal in Zicht in boekvorm
Leerlingen en Literatuur. Hoe vaardige lezers vormen van prof dr. Elke D’hoker
Het boek van prof dr. D’hoker verschijnt op 22 november, drie dagen voor de NDN-conferentie. Met de uitgeverij Lannoo Campus hebben we een overeenkomst gemaakt dat het boek per direct aan ons bezorgd wordt. Om dit mogelijk te maken moet onze bestelling ten laatste op 10 november doorgegeven worden. Alleen deelnemers die voor 10 november ingeschreven zijn en betaald hebben, zullen dus van dit aanbod ten volle kunnen genieten.
Hopelijk tot 25 november 2022
Het NDN-bestuur