DIDACTISCHE conferentie
8 oktober 2021
Breedbeeld
Diversiteit en het schoolvak Nederlands
Didactische conferentie van NDN in samenwerking met UAntwerpen
Wanneer?
Vrijdag 8 oktober 2021
(kaderend in De Week van het Nederlands)
Waar?
De Boogkeers, 5 (aan het Mechelse Plein)
2000 Antwerpen
Image by FiveFlowersForFamilyFirst from Pixabay
Programma
9.30: aanmelding en ontvangst
10.00-10.10: welkom en inleiding
10.10-12.00 uur: deel 1
12.00-13.30 uur: broodjeslunch en netwerking
13.30-15.30 uur: deel 2
15.30-15.45 uur: uitleiding
15.45-16.15 uur: afsluitende borrel
Toelichting
10.10-12.00 uur: discussie
Laten we het eens omdraaien: de kunst van inclusief lesgeven
Laten we het eens omdraaien: de kunst van inclusief lesgeven
De klassen zijn de laatste decennia ingrijpend veranderd, maar over de vraag hoe we onze manier van lesgeven het beste kunnen vernieuwen is nog lang geen consensus. Wat is inclusief lesgeven precies? Volgens velen is het een voorwaarde voor gelijke kansen en goed onderwijs. Maar je hoort ook andere vragen. Legt het diversiteitsdenken niet te veel nadruk op identiteit, en versterkt het daarmee het denken in hokjes niet? Hoeveel letters gaan er nog worden toegevoegd aan de term lhbtqia...? Haalt de aandacht voor diversiteit en inclusiviteit de cancel-cultuur en de woke-beweging de klas niet binnen, en daarmee misschien juist een grotere intolerantie? In haar bijdrage stelt Isabel Hoving voor de discussie op een andere manier te voeren. Als we een andere insteek kiezen, ontstaat er ineens een heel ander perspectief op diversiteit en inclusiviteit.
Ze deelt in haar verhaal ervaringen en onderzoek uit de periode dat ze als universitair diversity officer werkzaam was (2014-2019), en uit haar ruim veertig jaar voor de klas.
Jeroen Dera, Opleidingscoördinator Educatie in de Taal- en Cultuurwetenschappen en Universitair docent Nederlandse Letterkunde, Radboud Universiteit Nijmegen
"Ervaringsgericht literatuuronderwijs: kansen en uitdagingen"
Vakdidactisch onderzoek laat zien dat literatuuronderwijs betekenisvoller voor tieners wordt, als in de verwerking van literaire teksten aandacht wordt besteed aan wat die tieners beleefden tijdens het lezen van de tekst. In mijn bijdrage wil ik laten zien hoe je in literatuuronderwijs recht kunt doen aan deze beleving, door een didactiek voor ervaringsgericht literatuuronderwijs te presenteren. Daarnaast bespreken we de uitdagingen waarvoor zo'n didactiek ons stelt. Wat bijvoorbeeld als een leerling zich niet geïncludeerd voelt door het perspectief dat in een tekst gekozen wordt? En wat als leerlingen hun belevingen niet durven te delen?
13.30-15.30 uur: rondetafelgesprek
Frauke Pauwels leidt de discussie in goeie banen.
13.30-15.30 uur: rondetafelgesprek
Frauke Pauwels leidt de discussie in goeie banen.
Met stakeholders uit het literaire/culturele veld, onder wie:
Yannick Geens van Literatuur Vlaanderen het Europese project Every Story Matters voorstelt.
Frauke Pauwels (UA)