Op vrijdag 6 december 2024 vindt aan de Universiteit Gent de 15e editie plaats van de Dag van de Nederlandse Spraakkunst (vroeger: Dag v/d zinsbouw), een kleinschalig colloquium dat expliciet als doel heeft om discussie over de grammaticale studie van het Nederlands te stimuleren over de theoretische en methodologische schotten heen. Op het programma staan drie thematische sessies van anderhalf uur, die telkens bestaan uit een lezing over lopend of recent afgerond onderzoek, een reactie daarop door een respondent, en een discussie tussen de sprekers en met het publiek. Voor meer informatie over de achtergrond en doelstellingen van de Dag van de Nederlandse Spraakkunst verwijzen we naar de website. Daar vindt u ook abstracts van de verschillende lezingen.
Auditorium Vandenhove, Campus Boekentoren, Universiteit Gent
(adres: Rozier 1 – vlakbij de Blandijn, het hoofdgebouw van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte)
Sessie 1: Aspect
10.00-10.10 Verwelkoming en korte inleiding
10.10-10.55 Maarten Bogaards (Universiteit Leiden) & Ronny Boogaart (Universiteit Leiden) – Aspect in het Nederlands
10.55-11.15 Respondent: Astrid De Wit (UAntwerpen)
11.15-11.40 Discussie (moderator: Ton van der Wouden)
Sessie 2: Sterke werkwoorden
13.00-13.45 Isabeau De Smet (KU Leuven) – Sterke werkwoorden: naar een eenvoudiger systeem
13.45-14.05 Respondent: Remco Knooihuizen (RU Groningen)
14.05-14.30 Discussie (moderator: Caitlin Meyer)
Sessie 3: Dialectsyntaxis: voegwoordvervoeging
15.00-15.45 Astrid van Alem (Universiteit Utrecht & Universiteit Leiden) – Voegwoordvervoeging als subjectverdubbeling: het perspectief uit Brabant
15.45-16.05 Respondent: Gunther De Vogelaer (Universität Münster)
16.05-16.30 Discussie (moderator: Timothy Colleman)
Deelname is gratis, inclusief broodjeslunch, maar we vragen wel aan de deelnemers om zich vooraf aan te melden. Deadline voor aanmelding: maandag 2 december, 17.00 uur.
De 15e Dag van de Nederlandse Spraakkunst kan plaatsvinden dankzij de financiële steun van de Universiteit Gent, het Meertens Instituut en de Universiteit van Amsterdam. De organisatoren zijn Timothy Colleman, Gauthier Delaby, Caitlin Meyer en Ton van der Wouden.
De 37e editie van de HSN Onderwijsconferentie is op 22 & 23 november in Brussel.
De HSN Onderwijs Conferentie Nederlands vindt dit jaar plaats op 22 en 23 november 2024 in de Erasmushogeschool Brussel. Deze jaarlijkse conferentie richt zich op leeromgevingen in Nederland en Vlaanderen en op alle niveaus waarin Nederlands geleerd wordt:
basisschool/primair onderwijs;
secundair onderwijs/voortgezet onderwijs: alle niveaus (vwo, havo, (v)mbo, resp. aso, bso, kso, tso – alle finaliteiten);
hogeschool/universiteit;
lerarenopleidingen
Op vrijdag 8 november 2024 vindt het jaarlijkse Levende Talen congres plaats met als titel “Begrijpen en begrepen worden – Talen in samenhang”. De keynote wordt verzorgd door Gert Rijlaarsdam waarin hij ingaat op een samenhangend leerplan taal. In het middagprogramma vinden er 60 workshops plaats, o.a. verzorgd door de16 secties van Levende Talen. De dag vindt plaats bij de Nieuwe Buitensociëteit Zwolle (tegenover het station). Tijdens het congres vinden de uitreikingen van het Europees Talenlabel 2024 en de Gerard Westhoff talendidactiekprijs plaats. Het programmaboekje wordt bij LTM 6 meegestuurd.
Vanaf 1 september kunt u zich voor het congres aanmelden.
Het is bijna zover, op 28 september begint de Week van het Nederlands met als thema ‘Nieuw in het Nederlands’.
Op 2 oktober, tijdens de Week van het Nederlands, organiseren de Taalunie en het Instituut voor de Nederlandse Taal twee webinars: ‘Nieuwe woorden in het Nederlands’ en ‘Sneller spellen met Woordenlijst.org!’ Lees meer en meld je aan.
De Week van het Nederlands is een samenwerking van Vlaams-Nederlands huis deBuren en de Taal unie. Samen met verschillende partners brengen we jaarlijks de veelzijdigheid van het Nederlands onder de aandacht. Van 28 september tot 5 oktober 2024 vindt de tiende editie plaats! Kijk voor meer informatie en de complete agenda op de website van de Week van het Nederlands.
Het Nederlands beschikt over vele digitale taal bronnen. De Taalunie vindt het belangrijk dat deze ook gevonden en gebruikt worden. In 2023 startte de webinarreeks 'Werken met online taal bronnen'. Je kunt de webinars van vorig jaar terugkijken op de website.
Op maandag 1 juli a.s. staat er weer een bijeenkomst van het vakdidactisch netwerk Nederlands, vanaf heden onder de naam NLNU, op het programma. Het thema van de bijeenkomst is ‘aansprekend onderwijs’. Het programma ziet er als volgt uit:
15:45 – 16:00 Inloop
16:00 – 16:15 Welkom
16:15 – 16:45 Keynote door Jan T’Sas
17:00 – 18:00 Workshopronde 1
18:00 – 19:00 Pauze
19:00 – 20:00 Workshopronde 2
20:00 Borrel
De inhoud van het programma ziet er als volgt uit:
Jan T’Sas (lerarenopleider aan de Universiteit van Antwerpen): Luisteren en spreken zijn al jaren het ondergeschoven kindje in zowel onderwijs als onderzoek. Tenminste, in het Nederlandse taalgebied, want in bijvoorbeeld de Angelsaksische wereld gebeurt er veel meer rond. Uit Britse studies blijkt namelijk dat de spreek- en gespreksvaardigheden van leerlingen in het basisonderwijs een goede voorspeller zijn van hun leerprestaties in het voorgezet onderwijs. Meer bepaald heeft de exploratieve gesprekstechniek al in meer dan honderd praktijkonderzoeken wereldwijd zijn effectiviteit bewezen voor redeneren, kritisch denken, samen leren en samenwerken. Volgen nu ook onze scholen?
Yke Schotanus (docent Nederlands, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en auteur van verschillende bijdragen aan het digitale handboek didactiek Nederlands): over het gebruik van standaardgeschilpunten in mondelinge communicatie.
Lieke de Kok (docent Nederlands): ‘Wie dit leest is te gek’ is een podcast met boekentips voor jongeren in de onderbouw. In de podcast praat ik met schrijvers en leerlingen over hun favoriete boeken. Leerlingen krijgen per thema verschillende tips te horen, waardoor ze hopelijk een boek kiezen dat bij ze past. Volgens onderzoek leidt dat weer tot meer leesplezier. In de workshop bespreek ik de aanpak en inzet van podcasting in het onderwijs.
Lendy Timmerman (docent Nederlands): Is ieder gesprek over een gelezen boek even effectief? Welke gesprekken zorgen ervoor dat leerlingen goed leren praten met en over literatuur? Op het Minkema College in Woerden zijn in de jaarlaag 4 havo twee gespreksvormen onderzocht. Daarbij is gekeken naar explorerende gespreksvoering en de invloed daarvan op de literaire competentie van leerlingen. Het onderzoek onderschrijft het nut van boekgesprekken en biedt aanknopingspunten voor integratie van literatuur, gespreksvaardigheden en argumentatievaardigheden. Deze interactieve workshop neemt je mee in de inhoud van het onderzoek.
De bijeenkomst vindt dit keer plaats op de Universiteit Utrecht, Janskerkhof 2-3. Aanmelden kan tot en met 24 juni; deelname kost €25,-. Dit is inclusief een hapje eten en een drankje in de pauze. Bij aanmelding volgt te zijner tijd een mail met de laatste informatie. Wij kijken uit naar een inspirerende ontmoeting op 1 juli en hopen jullie daar allen te treffen!